Union of Proponents of Tradicional Chinese Medicine
UPTCM
Prostě si – nejméně počínaje čtyřicítkou – udělat každý den prostor pár minut, kdy nic nemusím, nic nedělám – třeba si jen uvařím čaj a sleduji, jaké je počasí za oknem. (Natalie Bond | Pexels)

Zdravá menopauza: Základní návody na doma. Pět nezbytných technik (nejen) v klimakteriu


Autorka: Erika Hájková

Jak čínská medicína pomáhá ženám v přechodu čili klimakteriu? O tom jsme si povídali už minule, stejně jako jsme v jiném předchozím článku radili, jak se na menopauzu připravit už od mládí, tak, aby nás obtíže spojené s ní pokud možno minuly.

Říkali jsme si, že různé techniky čínské medicíny, třeba masáž guasha, mohou výrazně pomoci – ale že ačkoli jsou jednoduché, obvykle je lepší se je učit ve spolupráci s praktikem čínské medicíny. Ten nám současně doporučí správnou stravu a životní styl, včetně cvičení přesně podle našeho momentálního stavu a konstituce. Některé techniky jsou skutečně jednoduché a naučit se je lze hned. A o nich si povíme dnes.


Jemná masáž probudí dráhy k životu

Velice příjemná a téměř bez jakýchkoli rizik je třeba masáž poklepáváním, čínsky pchaj-ša. Stačí k ní použít ruku se spojenými prsty, z níž uděláme „mističku“. Touto mističkou si jemně poklepáváme na kůži. Začneme na vnitřní straně paží u podpaží, pomaličku se přesouváme níže. Když dorazíme až ke dlani ruky, otočíme směr a po vnější straně ruky pokračujeme zase nahoru.

Když zvládneme takto namasírovat obě ruce, třeme si hřbety rukou bedra podél páteře, dokud neucítíme teplo. Pak rukama v pěst důkladně „naklepeme“ hýždě a pokračujeme na nohou – tady postupujeme naopak nejprve dolů po vnější straně nohou a nahoru po vnitřní.

Důvodem změny směru poklepávání na nohou oproti masáži rukou je to, že akupunkturní dráhy, které tímto poklepáváním zasahujeme, nejsou jen „úsečky“ z bodu A do bodu B. Tvoří v našem těle provázanou síť, přičemž energie jedné dráhy se na špičkách prstů setkává s dráhou následující.

Masáž zakončíme jemným poklepáváním na břiše, kde postupujeme po směru hodinových ručiček, můžeme jemně pěstí poklepávat i na hrudní kost.

Jemnost a naslouchání vlastnímu tělu je nutno respektovat i zde. Pokud bychom do sebe „bušily“ bez rozmyslu a násilně, i pchaj-ša nám může z drah vypustit energii. Jinak ale jde o techniku, která nás celkově harmonizuje. Pro svůj stimulační energetický účinek se doporučuje zvláště ráno.


Meditace pro zdraví


Když jsme u jemnosti a naslouchání – ostatně výsostně jinových, ženských kvalit, kterých se v naší společnosti citelně nedostává – základní praxí svépomoci při jakémkoli problému je meditace. Obzvláště nepostradatelná je v případech, kde je základem našich potíží vyčerpání jin. Což je obvykle právě případ klimakterických obtíží. Začít můžeme klidně pěti minutami denně a postupně přidávat, třeba po měsíci pět minut.

Pokud máme problémy zklidnit se tak, abychom na meditačním polštářku vydržely i oněch pět minut, můžeme na začátek zkusit dechové cvičení. Nadechneme se nejprve třikrát zhluboka nosem a vydechneme ústy, abychom trochu plíce „rozcvičily“. Poté se pětkrát zhluboka nadechneme. Při výdechu si představujeme, že naše energie směruje do podbřišku a oblasti ledvin. Můžeme si představit úsměv, který se nám pomalu rozklene od jedné pánevní kosti ke druhé.


Akupresurní bod nejen na zklidnění